top of page
Zdjęcie autoraElwira Dobrzańska

Jak samodzielnie zrobić dobry audyt profilu marki fotograficznej na IG.

Zaktualizowano: 26 sty 2023

Zawsze znajdzie się coś do ulepszenia. Ale jak to zrobić, żeby miało sens? Dziś mam dla Ciebie kilka podpowiedzi :)


Pierwsze wrażenie jest najważniejsze.

Nieważne trendy, nie ważne co inni piszą! Z Twojego profilu powinna kipieć Twojość. Wiesz ile razy czytałam w BIO na IG, że "fotografia to moja pasja" lub "łapię emocje w kadrach"? To, że większość tak napisała, to nie znaczy, że też powinnaś (mimo, że to w 100% prawda o Tobie). Ci, którymi się inspirujesz mogą popełniać błędy. Jeśli większość tak ma, to Ty tym bardziej tak nie rób!

Lepiej zapytaj krytycznie jak klient: Do czego jest mi to potrzebne? Po co muszę to mieć? Czy to zmieni może życie? Jak? Czy mam w ogóle czas, by to czytać? Co ta oferta ma w sobie, że może akurat mnie zainteresować? Przekształć odpowiedzi w zgrabny, krótki, rzeczowy i błyskotliwy, TWÓJ opis.





Jak się przygotować do audytu profilu na IG?

Zanim podam kilka punktów, na co warto zwrócić uwagę przy ulepszaniu profilu na IG, ZAŁÓŻ BUTY KLIENTA!

Ja Instagramu używam jako narzędzia do kontaktu, prezentacji portfolio, ale też jako narzędzie sprzedażowe. Jeśli Ty też, to pomyśl do czego chcesz dokładnie je użyć. Co ma zrobić klient, po wejściu do Ciebie? A później pomyśl, co klient musi u Ciebie znaleźć na profilu, byś osiągnęła swój cel?

Przykład.

Jeśli sprzedajesz produkt, zostaw odwołanie do sklepu, w którym go kupi. Jeśli chcesz, by ktoś się do Ciebie umówił, sprawdził wolne terminy - daj mu te informacji lub instrukcje co ma zrobić, by je uzyskać.

Usiądź i się zastanów, czy jak wejdzie teraz, to uzyska wszystkie informacje? Czy może stąd się dowiedzieć, gdzie zrobić zakupy? Czy natknie się na aktualne materiały? A może na backstage sprzed roku? Pewnie już dziś w ogóle nie ma znaczenia i tylko zaśmieca wyróżnione. Przez to klient musi kliknąć 100 razy, by dotrzeć do relacji sprzed tygodnia ;)



6 kluczowych punktów, które sprawią, że Twój profil na Instagramie będzie wyrazisty i pomocny klientowi.

1. Podaj swoje imię.

Oczywiste? A jednak nie wszystkie profile w nazwie mają imię i nazwisko. Nawet jeśli budujesz markę pod inną nazwą zostaw np. w wyróżnionych relacjach informacje o sobie. Miasto też jest ważne, zwłaszcza jeśli działasz lokalnie.

2. Dopracuj BIO.

Z tego miejsca Twój klient dowie się kim jesteś, jaką fotografią się zajmujesz. Tu możesz zawrzeć swój wyróżnik. Pozostaw kontakt lub odwołanie do innych miejsc, które potwierdzą Twoją wiarygodność. Zastanów się czy użyte tu # odsyłają klienta w odpowiednie miejsce.

3. Profilowe pod lupą.

Czy zdjęcie użyte w profilu sugeruje czym się zajmujesz? Czy jest spójne z Twoją komunikacją? Czy jest czytelne i wyróżnia się na tle innych? Czy jesteś z niego dumna? Czy używasz go również w innych miejscach, w których mówisz o swojej marce? Jeśli na wszystkie pytania odpowiesz „nie”, to czas pomyśleć o zmianie.

4. Backstage.

Kulisy Twojej pracy wzbudzają zaufanie, zmniejszają dystans, angażują Twojego klienta. Dzięki nim możesz obalić mity, oswoić klienta z ofertą, pokazać jak pracujesz i co się składa na Twoją zapłatę. Backstage i opinie klientów to social proof, czyli Twoja wiarygodność dla nowych klientów.

Pomyśl czy to musi być specjalna odrębna zakładka w wyróżnionych, a może wplecione filmiki między ofertę, aby pokazać od razu przykład współpracy.



5. Relacja w relacjach.

Stories to miejsce budowania więzi z klientem. Nie zapominaj pokazać siebie tutaj. Możesz tu wyjaśniać szczegóły oferty, możesz zapowiadać zmiany, opowiedzieć o zapleczu pracy, o sobie w kontekście swojego zawodu. Dzięki relacjom możesz też dowiedzieć się czegoś o swoim kliencie. Zachowaj pomiędzy tym balans.

Nie zaszkodzi od czasu do czasu prywata. Zastanów się jakie tematy chcesz poruszać, które pośrednio mogą się łączyć z Twoją pracą.


Od Ciebie zależy, jakie relacje chcesz budować i w jaki sposób. Jeśli totalnie nie czujesz gadania do telefonu, to wymyśl swój oryginalny charakter wypowiedzi, który będzie się konsekwentnie powtarzał. Może to być specjalna czcionka lub kolory, których zawsze będziesz używać przy "wypowiedziach osobistych".

6. Unikalna komunikacja.

Mam tu na myśli nie tylko spójną część wizualną, kolory, czcionki, elementy graficzne. Chodzi również o wypracowanie swojego unikalnego głosu, sposobu narracji, stylu wypowiedzi i poruszanych zagadnień. Czasem, warto zrobić wyjątek potwierdzający regułę, by zbadać czujność widzów i uchronić ich od nudy. Spójność we wszystkich miejscach, w których promujesz swoje usługi jeszcze bardziej wzmocni przekaz. Jeśli zależy Ci na podkreśleniu unikalności komunikacji wizualnej, postaw na indywidualny projekt, a nie dostępne i powtarzalne szablony.


Pamiętaj, że Twój profil to nie archiwum twojej aktywności.


Nie musisz trzymać wszystkiego od początku założenia, zwłaszcza jeśli chodzi o INSTAstories. To miejsce, z którego obserwujący ma wyciągnąć to, co go interesuje. Ma to zobaczyć w takiej formie, jaką Ty chcesz. Musi się tu dowiedzieć jak możecie razem pracować. Na koniec pójść tam, gdzie Ty chcesz by poszedł ;)


Powodzenia!



Comments


bottom of page